top of page

Læringsdimensjonen

Læringsdimensjonen bestÃ¥r av gudsforestillinger, virkelighetsoppfatninger og menneskesyn. Buddha er ingen Gud i buddismen, men allikevel den viktigte personen og læremesteren. Virkelighetsoppfatningen handler om at alt blir født, dør og blir født pÃ¥ nytt (samsara). Buddha mente det ikke var noen sjel i menneske, men et resultat av fysiske og mentale prosesser. Som en oppsummering kan vi si at læringsdimensjonen handler om det Ã¥ tenke, leve, handle og meditere pÃ¥ en god nok mÃ¥te i forhold til Buddhas lære (dharma). Det er veien til nirvana, det alle buddhister ønsker. Læringsdimensjonen er kanskje den aller viktigste dimensjonen. Uten læren i bunn er det ikke mye religion Ã¥ følge. Dermed pÃ¥virker læringsdimensjonen de fleste andre dimensjoner, for alt gÃ¥r ut i fra Buddhas lære. De to viktigste er nok fortellingsdimensjonen pÃ¥ grunn av at det er her vi blir kjent med Buddhas lære og den etiske dimensjonen pÃ¥ grunn av livsførselen til en buddist tar utgangspunkt i de fire sannhetene.

 

De fire edle sannhetene

 

Det mest sentrale i den buddhistiske lære handler om de fire sannhetene.

  • Sannheten om utilfredsheten

  • Sannheten om utilfredshetens opphav 

  • Sannheten om utilfredshetens opphør

  • Sannheten om den Ã¥ttedelte vei

 

Det var i en tale i Hjorteparken ved Sarnath utenfor Benares at Buddha for snart 2500 Ã¥r siden presenterte disse sannhetene. Han kom fram til dem etter en grunnlegende filosofi over hvordan verden og virkeligheten henger sammen, pÃ¥ grunnlag av selvinnsikt og meditasjon. Disse sannhetene er ikke bare for buddhister, men filosofien er ment for alle. De edle sannhetene handler rett og slett om hvilken situasjon mennesket befinner seg i. De to første sannhetene handler om hva som er problemet, og de to siste er Buddha sitt svar for hvordan det kan løses.

 

Sannheten om utilfredsheten handler om problemet for mennesket. Livet inneholdet mye savn, sorg, sinne, lidelse, lidenskap og død. Dette skjønte Siddharta etter Ã¥ ha sett en gammel, en syk og en død mann i tidlig alder. Alt for en buddhist er bare midlertidig, ufullkomment og ingenting varer evig. Det er ingen deler av livet som ikke forandrer seg. Dette blir forsterket igjennom samsara, at man blir født pÃ¥ ny og pÃ¥ ny. Poenget med Ã¥ finne lykke er heller ikke stort, i og med at lykke ikke er varig. Alle vil gÃ¥ igjennom alderdom, sykdom og død. Man mÃ¥ pÃ¥ en mÃ¥te bare erkjenne at det er slik verden er, og leve med det. 

 

Sannheten om utilfredshetens opphav prøver Ã¥ vise at verden er som den er, og de ulike Ã¥rsakene til det. Vi kan egentlig oppsummere det i ett ord, begjær. Det tærer opp alt som kommer i menneskets vei, og det er det som fører til at mennesket blir gjenfødt. Mennesket tenker og gjør ting det ikke burde, som fører til gale tanker og handlinger. Uvitenheten fører til mangel pÃ¥ innsikt og et feilaktiv selvbilde. Mennesket bærer pÃ¥ mye grÃ¥dighet. Det vil ha mer, eie mer, fÃ¥ mer, oppleve mer og ha kontroll over mer. Det kan gjelde nytelser, rikdom og makt, men ogsÃ¥ meninger og ideologer. Hat er ogsÃ¥ noe mennesket merker, som fører til mye lidelse, splittelse og sorg. BÃ¥de uvitenheten, grÃ¥digheten og hatet har ført til kriger og konfliker. Begjæret er egentlig skyld i all elendighet og problemer.
 

 

 

 

 

 

 

 

Sannheten om utilfredshetens opprør er selve løsningen og mÃ¥let med buddhismen. Hvis man har klart Ã¥ fÃ¥ en ende pÃ¥ dette begjæret, oppnÃ¥s det som kalles nirvana. En tilstand uten utilfreshet og begjær, og løst fra gjenfødslene. Nirvana er noe vi ikke kan forklare med menneskelige ord og begreper, man kan bare si noe om hva det ikke er. Det er heller ikke et sted, slik som himmelen, men en tilstand man trer inn i.

 

 

 

 

 

"Det finnes ingen ild som begjærets ild,
det finnes intet grep som hatet, 
det finnes intet nett som uvitenhet, 
det finnes ingen elv som tørsten. "
 - Dhammapada 251

1. Rett forståelse

2. Rett vilje

3. Rett tale

4. Rett handling

5. Rett levemåte

6. Rett anstrengelse

7. Rett oppmerksomhet

8. Rett konsentrasjon

Sannheten om den Ã¥ttedelte vei handler om hvordan man skal nÃ¥ nirvana.
Rett innsiktMan mÃ¥ ha riktig forstÃ¥else og erkjenne utlfredsheten og dens opphav. Man mÃ¥ forstÃ¥ de fire edle sannhetene og tilværelsen gjennom Buddhas lære. 
Rett moral - Man mÃ¥ tale, handle og leve pÃ¥ en riktig mÃ¥te. Ikke bli styrt av begjæret. 
Rett meditasjonMan mÃ¥ ha riktig oppmerksomhet og konsentrasjon, spesielt knyttet til meditasjon. Ved Ã¥ følge den Ã¥ttedelte vei kommer dette av seg selv. 

Buddhismens livssyn

 

Buddister tenker at alle mennesker blir født pÃ¥ ny hele tiden, og at det nye livet er et resultat av karma. BÃ¥de gode og dÃ¥rlige gjerninger kan fÃ¥ konsekvenser for et senere liv. Rekken av disse gjenfødslene kalles for samsara. Selv om buddhistene mener at mennesket mÃ¥ nÃ¥ nirvana pÃ¥ egen hÃ¥nd, uten en gud, mener de ikke at mennesket er gudommelig. De sier alle mennesker gÃ¥r igjennom fem prosesser, skandhaer. Frelsen nÃ¥s nÃ¥r disse prosessene opphører.

 

  1. Kroppsfunksjoner

  2. Sanseinntrykk

  3. Refleksjon

  4. Vilje

  5. Bevissthet

 

 

 

NavigÉr i Bildene nedenfor

bottom of page