top of page

Den sosiale dimensjonen

Den sosiale dimensjonen tar spesielt for seg det sosiale fellesskapet i religionen. BÃ¥de store forsamlinger og enslige munker kan føle pÃ¥ dette fellesskapet, for man fÃ¥r være del av noe større. Fellesskapet er veldig viktig i buddhismen, og inngÃ¥r i "trosbekjennelsen". Den tredje tilflukten er tilflukten til fellesskapet. Buddhismen kan ogsÃ¥ være individuell og finnes i mange ulike varianter. Dimensjonen tar for seg ulike grupper og retninger - Theravada og Mahayana. Forholdet mellom buddhister og samfunnet er ogsÃ¥ sentralt. Den sosiale dimensjonen henger mye sammen med den rituelle dimensjonen pÃ¥ grunn av ritene ofte utføres med et sosialt bakteppe som fører til opplevelser i opplevelsesdimensjonen. 

 

Det firedelte fellesskapet

I buddhismen er dette fellesskapet på en måte delt i fire ulike grupper:
 

                     Menn             Kvinner

Ordinerte:  Munker         Nonner

Lekfolk:      Leke menn    Leke kvinner
 

Dette fellesskapet av buddhister kalles for sangha. For Ã¥ bli en buddhist mÃ¥ man ta del i de tre tilfluktene eller de tre juvelene. Forholdet mellom lekfolket, de vanlige menneskene, og de ordinerte er særlig viktig i buddhismen. PÃ¥ den ene siden er munkene og nonnene avhengig av almisse, gaver, for Ã¥ kunne leve ut sin gjerning her i livet. Da kan de vie hele livet sitt til Ã¥ praktisere buddismen fullt ut. PÃ¥ den andre siden er lekfolket avhengig av ritualene til munkene og den gode karmaen man fÃ¥r ved Ã¥ gi almisse. Men de ordinerte mÃ¥ ta imot gaven for at almisse skal være en god gjerning. Samtidig kan de ordinerte hjelpe til ved fødsler og dødsfall. Lekfolket er stort sett mennesker med vanlige liv, men de utfører allikevel mange av ritualene. De skal gÃ¥ til tempelet en gang i uken, og mange har husalter hjemme. For lekfolket er det ikke sÃ¥ stort skille mellom kjønnene som hos de ordinerte, men kvinnene har nok en del lavere status der ogsÃ¥. Flere buddhister mener menn har større sjanse til Ã¥ oppnÃ¥ nirvana, og at Ã¥ bli født som mann er god karma. Buddhismen kan sees pÃ¥ som en ganske individuell religion, og det er mange av ritualene som utføres mer for den enkelte enn i fellesskap. For de ordinerte er det nok en del mer fellesskap i klosterne enn for lekfolk i tempelet.

 


 

 

 

De tre tilfluktene:
Jeg tar min tilflukt i Buddha

Jeg tar min tilflukt i læren (dharma)

Jeg tar min tilflukt i fellesskapet (sangha)

Livet som ordinert Buddhist

NÃ¥r man gÃ¥r inn i tjenesten som munk eller nonne velger man Ã¥ bruke all sin tid og krefter pÃ¥ buddhismens lære. For Ã¥ bli ordinert mÃ¥ man først gÃ¥ i lære hos en annen ordinert, slik at man blir novise. Under selve ordinasjonsprosessen kommer novisen med barbert hode og fÃ¥r en munkekappe. Deretter mÃ¥ novisen fortelle de tre juvelene. Til slutt høytleses løftene som den ordinerte mÃ¥ følge. BÃ¥de gifte og ugifte kan bli ordinert, men man kan ikke ha et seksuelt samliv, og dermed mÃ¥ ektefellen godta prosessen pÃ¥ forhÃ¥nd. Muligheten er ogsÃ¥ Ã¥pen for Ã¥ ombestemme seg. Sju ganger for munker, men bare én gang for nonner. Noen steder, som i Thailand, er det mulig Ã¥ bli ordinert bare for ett Ã¥r. Men livet som munk kan til tider være krevende. Man kan for eksempel bare spise ett mÃ¥ltid fast føde daglig og ikke ha mer enn noen fÃ¥ eiendeler og tre klesplagg. De ordinerte har nemlig fem flere leveregler enn lekfolket (les mer her) Mesteparten av tiden studerer de Buddhas lære og mediterer. Munker og nonner har ogsÃ¥ sosiale oppgaver, som Ã¥ ta vare pÃ¥ tidligere innsatte og undervise andre. I Asia har munkevesenet og buddhismen spilt en viktig rolle inn mot statsmakten i buddhistiske land. Men i andre land, som Japan og Kina har buddhismen blitt utsatt for statlig undertrykking. Allikevel pleier ikke buddhiter Ã¥ gÃ¥ inn med voldsom kraft i politikken, men pÃ¥ noen omrÃ¥der, som overgriper religionen, blir det ofte satt i gang ulike aksjoner. 

to HoveDretninger

De første 100 årene etter Buddha levde buddhistene som en enhet, men etterhvert ble det en del uenighet om hvordan man egentlig skulle forholde seg til de ulike reglene.

 

Theravada er retningen som valgte Ã¥ holde fast pÃ¥ Buddhas lære, uten forandringer. De ser pÃ¥ Buddha som en læremester og han kan vise hvordan man oppnÃ¥r nirvana. Arhatener er forbilder for theravada-buddhister. Man er arhat fra man har nÃ¥dd nivana til man dør. Theravadamunkene mener ogsÃ¥ det er sÃ¥ vanskelig Ã¥ oppnÃ¥ nirvana, at det vil være alt for vanskelig for vanlige lekfolk, sÃ¥ bare munker kan bli frelst. Det er disse munkene som gÃ¥r i gulkledde plagg, og de finnes for det meste i  Thailand, Sri-Lanka og Burma.

 

Mahayana er mer en folkeligere variant, som sier at alle kan bli frelst. Vanlige folk kan dermed oppnÃ¥ nirvana. Det viktigste særtrekket med mahayana-buddhister er læren om bodhisattvaene. Det er personer som har nÃ¥dd oppvÃ¥kning, men i ren barmhjertighet hjelper aldri Ã¥ nÃ¥ oppvÃ¥kning istedenfor Ã¥ gÃ¥ inn i nirvana selv. 
Den mest kjente bodhisattvaen er Avalokitesvara. I den ene underretningen av mahayana, Tibet-buddhisme, ser man pÃ¥ det som Dalai Lama. Han er en inkarnasjon av Avalokitesvara. I Kina ser man pÃ¥ Avalokitesvara med den kinesiske barmhjertighetsgudinnen Kuan Yin. 

 

Den andre underretningen i Mahayana er zem-buddhisme i Kina og Japan. De ser ikke pÃ¥ ritualene som viktige, men sier at meditasjon er eneste vei til nirvana. Mange av Mahayana-retningene blir altsÃ¥ pÃ¥virket mye av lokal kultur og religion, men de har allikvel de vikgtigste fellesstrekkene pÃ¥ plass, som at Lotus-sutraen er en av de viktigere tekstene. Uten om dette finnes Mahayana-buddhister i Himalaya og Mongolia. 

NavigÉr i Bildene nedenfor

bottom of page